سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جوان سازی پوست

جوان سازی پوست عملیست که عده زیادی به منظور زیبایی ، صاف و درخشان شدن پوست دست ها و صورت خود ، افزایش اعتماد به نفسشان ، افزایش رضایت مندی از ظاهر خود و یا به دلایل درمانی و ترمیم ضایعات مادرزادی پوست خود به آن می پردازند .  از میان رایج ترین روش های جوان سازی پوست ، توضیح مختصری در موردی چندی از آن ها داده شده که در ادامه این مطلب ، به شرح سایر روش های پیشگیرانه  این عمل می پردازیم اما پیش از آن ، آشنایی بیشتر با «کلاژن» ، عاملی که در مبحث جوان سازی پوست برخورد زیادی با آن داریم ، خالی از لطف نیست .


در بیانی ساده ، کلاژن پروتئینی رشته ای است که اطراف سلول های زنده جانداران را پوشانده است . این ماده که فراوان ترین پروتئین و سخت ترین رشته پیوندی بدن ماست ، درون سلول های زنده تولید شده و به محیط بیرونی آن تراوش می شود .با صرف نظر از توضیحات پیچیده علمی ، می توان گفت این ماده از پیچش 3 ستون از جنس پرولین ، اسید آمینه و هیدروکسی پرولین در یکدیگر بوجود آمده است . ترکیب چنین موادی در یکدیگر با درصد های مختلف سبب شده است تا حداقل 13 نوع کلاژن در بدن ما بوجود آید . این مواد که چسبندگی فراوانی دارند ، نام خود را از واژه ای یونانی به معنی چسبناک به عاریه گرفته اند . کلاژن برای بدن ما ، همانند تیر آهن های فولادی برای یک ساختمان می باشد .


وجود این ماده که در جای جای بدنمان اعم از پوست ، عضلات ، استخوان ها ، تاندون ها ، غضروف ها ، رباط ها و حتی زجاجیه چشم ها قابل دستیابیند سبب شده تا اعضا و جوارح ما در کنار یکدیگر به محکمی قرار گرفته و از هم گسسته نشوند . ارتباط این ماده با جوان سازی پوست در وهله اول ، ترمیم بافت های آسیب دیده است . این ماده پس از گذشت 4 دهه از تولد انسان ، سیر نزولی تولید خود را در بدن های عادی شروع می کند و در این دوران که سرعت مصرف آن از سرعت تولیدش پیشی می گیرد ، نارسایی های پوستی نیز خود نمایی می کنند . در نتیجه با محاسبه ای ساده می توانیم در یابیم که با افزایش سطح کلاژن در بدن ، ساختار عادی بدن نیز حفظ شده و علاوه بر جلوگیری از چروکیدگی و افتادگی پوست و به تعویق انداختن نیاز به آمبولانس و آمبولانس خصوصی ، ایجاد خطوط و تغییر رنگ آن ، درد استخوان و مفاصل نیز کاهش می یابد .


جوان سازی پوست ، عملی درمانی محسوب می شود ، به عبارت دیگر مراجعین جوان سازی زمانی به فکر ترمیم خطوط و لکه های پوست خود میافتند که این تغییرات حاصل شده و فقط روش های پیشرفته درمانی توانایی اصلاح وضع ممکن را دارند ، این در حالیست که امکان پیشگیری از این اتفاق توسط رعایت اصولی ابتدایی امکان پذیر بود . به عنوان مثال مصرف میوه هایی از قبیل لیموترش،  پرتقال، نارنگی، کیوی ، توت فرنگی و تمشک ، سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی، بادمجان ، اسفناج و چغندر که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و سرشار از ویتامین  c هستند ، نقش بسزایی در تولید کلاژن و در پی آن جوان سازی پوست دارند .  امگا 3 موجود در ماهی ، مغزهای خوراکی و روغن های گیاهی نیز با کاهش میزان کلسترول مضر بدن ، به تحقق این امر کمک شایانی می کند . حال اگر فردی با مصرف زیاد قند ، استعمال دخانیات و قرارگیری در معرض اشعه خورشید دچار مشکلات پوستی شد ، استفاده از متدهای درمانی و جوان سازی نوین ، جایگزینی برای تحریک و تولید کلاژن می باشد .